BLOG: Doe het samen!

Marjolein's tip voor alle ondernemers: bemoei je af en toe wél eens met je ICT!

Voor mijzelf een confronterend feit, maar inmiddels werk ik al een dikke 12 jaar in de ICT-branche. Gestart als verkoop binnen adviseur, project en technisch management uitgevoerd en inmiddels zit ik ook al wel een paar jaar op deze stoel. Qua profiel ben ik altijd een vreemde eend in de bijt geweest. De ICT-branche is een veelal door mannen bevolkt beroepsgebied en daarbij heb ik noch een technisch noch een bèta karakter.

de afgelopen jaren ben ik veel ICT-vakmensen tegengekomen en heb ik veel ICT-omgevingen gezien.

Wat mij heel vaak opvalt is dat veel ICT-keuzes worden gemaakt vanuit één hoek/zienswijze. Die van de technisch specialist. Hoewel dit een cruciaal element is van een goed advies/goed werk, heb ik altijd gemerkt dat de beste en meest praktische situaties ontstaan wanneer je krachten combineert. Dus wanneer je mensen met andere belangen/van een ander profiel evenredige zeggenschap geeft in een ICT-project. In de praktijk blijkt het vaak moeilijk te zijn voor niet inhoudelijke ICT’ers om een goede aansluiting te vinden met de échte techniekers, en andersom. Zonde!!! Doordat de dialoog uitblijft zie ik dat veel keuzes gemaakt worden op basis van “dat wat iedereen zegt wat een goede keuze is” of “dit is een heel mooi stukje techniek”.

 

Hoe in Hoorn door een kapotte server de Spoedeisende Hulp dicht moest

Dit voorbeed van het ziekenhuis in Hoorn met falende systemen is geen uniek voorbeeld. Wij komen dit soort set-ups wekelijks tegen. Ook ken ik de weerstand die ICT-specialisten kunnen hebben tegen controleren, verslagleggen en blijven controleren. En de weerstand die directies kunnen hebben om zich te verdiepen in een heel technisch project. (Zolang alles binnen budget blijft en er geen gedoe is horen mensen liever niks.) 

Het is goed om te zien dat er een hele frisse wind door de ICT-branche waait!

Dat er nieuwe werkgebieden ontstaan, zoals adoptie en procesoptimalisatie, waarbij er veel meer de aansluiting wordt gezocht met de business. Maar we zijn er nog niet. Te weinig wordt de dialoog gevonden/aangegaan en te vaak worden er te veel oplossingen gezocht in té complexe techniek. 

Mijn tip aan ondernemers/directieleden is: bemoei je af en toe wél eens met je ICT. Stel kritische vragen. Ga een dialoog aan. Zorg dat er rapportages worden gemaakt in een taal die je zelf begrijpt. Probeer niet alleen op budget te sturen. Steun je ICT’er in de druk die op haar/zijn schouders rust. Want ik denk als iemand in Hoorn, met andere belangen en verantwoordelijkheden dan de in- of externe ICT’er échte vragen had gesteld en de samenwerking had gezocht dit soort knullige situaties voorkomen hadden kunnen worden. 

Marjolein Sleven
14 Februari 2020